Poulsbo, Washington – 1998 – Sami family reunion at Earl & Norma Hansen's (klikk bilde for link)
Mange samer, kvener og nordmenn reiste til USA i håp om et bedre liv. Norge på 1800-tallet var preget av fattigdom og generell mangel på muligheter, spesielt i Nord-Norge. Mange så til USA som friheten og mulighetenes land, hvor det ellers umulige simpelthen var grobunn for et eventyr. I Alaska spesifikt fristet jobbmuligheter i gruvene, samt ryktet om at det var gull å finne i den kalde tundraen. Mange reiste til Nome, der den kjente gullgruvekongen Jafet Lindeberg også slo seg opp.
Jafet Lineberg var originalt fra Kvænangen i Nord-Troms. Han omtales ofte som mannen som først fant gullet i Alaska, rundt 1899, etter å ha utvandret i en alder av 24 to år tidligere. Han var originalt del av den amerikanske "redningsaksjonen" som skulle lære de innfødte inuitene reindrift på samisk vis – idébarnet til en viss pastor Sheldon Jackson. Sheldon hadde gjort seg bemerkelsen at de innfødte innuitene, som var jegere og sankere, lot sine karibu-flokker løpe løpsk, mens samene i Russland, Norge og Sverige gjetet sine reinsdyr. Jafet gav dog raskt opp på sitt oppdrag – forståelig i seg selv, med tanke på at han ikke var same –, og begynte heller å lete etter gull. Klondike i Yukon var da senteret for gullgravings-bevegelsen i Nord-Amerika, som tidligere hadde brakt mennesker til California og Montana i søken etter gullets edle rikdom.
En parallell misjon til Pastor Jacksons, direkte fra president McKinleys hvite hus, inkorporerte pastorens humanitære innsats vis-a-vis inuitene i Alaska til gode for gullgravere i Canada – som ryktet sa led hungersnøden. Det hele ble i praksis et bedriftsoppdrag for å introdusere reindrift til Alaska, til gode for å legge mat i magen på lykkejegerne. Norske samer ble rekruttert (av en viss Kjellmann, under hyre av det hvite hus) som eksperter, og fraktet over Atlanteren – sammen med reinflokk og storfamilien – og videre nord. De skulle følgelig lære opp Yup’ik- og Inupiaq-folk i reindrift. Hensikten var at man skulle selge reinkjøtt til de sultsvake lykkejegerne i Yukon, mange av hvilke var amerikanske statsborgere. Den føderale staten i USA brukte ca. tohundre-tusen dollar på heftelsen – en svimlende sum med penger på den tid.
Planen fikk navnet "The Yukon Relief Expedition", og hadde Klondike i Canada som endepunkt. Jafet endte selv opp der, og oppdaget – i likhet med de gjetende samene – at gullgravernes sultnød var noe overdrevet. Likeså var løftet om gull – det meste virket allerede plukket. Nedslått, kan hende, og desperat etter gevinst kom Lindeberg i møte med to svensker, som fortalte om en bekk ved Kapp Nome hvor en svensk pastor tidligere hadde gjort et funn. Pastoren ble raskt syk og dro til slutt hjem til Svealand – uten å fylle lommene med nevneverdig gevinst –, men ikke uten først å spre rykte om Nome-gullet … trioen hastet følgelig mot Nome-bukten i Amerikas ytterste vest. Historien husker dem som "the three lucky swedes", og de er ansett som grunnleggerne av byen Nome.
Nome i dens tidligste gullgraver-dager. Foto: © Lomen Bros., 1900. Fra Farm Security Administration – Office of War Information Photograph Collection, Library of Congress. Public domain.
Gullfunnet brakte ytterligere lykkejegere til regionen – ikke bare fra Klondike, men fra hele Nord-Amerika, samt Skandinavia og Europa. Byen som vokste frem gjorde så først-og-fremst til gode for gullgravingen – og dets sosiologiske oppsett var til å begynne med lignende den som har fulgt marsjerende armeer siden fordums tid: prostituerte, kokker og vaskedamer; fjerne slektninger, edsvorne og venner av venner. Samene, med sine reinflokker, solgte tørket reinkjøtt til lykkejegerne i Nome. Et slags menneskelig økosystem var blitt skapt – et samfunn hvor man ble rangert etter bruksverdi; et samfunn hvor samene hadde en viss maktposisjon.
Det var dog på sitt beste en krøkket form for makt. Samuel Balto, som utvandret fra Norge i 1898, beskrev situasjonen slik:
Dette var de første utvandrerne, men flere skulle snart ta turen til Alaska. I 1900 ankom den norske immigranten Gudbrand Lomen og hans 19 år gamle sønn Alaska, lokket av gullrushet i Nome. De fant aldri gull, men ble værende i søken etter en forretningsmulighet. Etter litt hentet de også resten av familien til seg. Sønnen Carl grep senere muligheten da et juridisk smutthull i 1914 gjorde det mulig for bedrifter å kjøpe hele reinflokker. Med støtte fra norsk-amerikanske investorer bygde Lomen & Co. et industrinettverk som håndterte alle ledd i det amerikansk-produserte reinkjøttets (kommersielle) forsyningskjede.
1900: Gudbrand Lomen og hans sønn Carl (første og annengenerasjons norsk-amerikanere) ankommer Nome; på den tiden intet mer enn en glorifisert campingplass, innbyggerne av hvilke nær-sagt alle sammen graver etter gull. Carl vil senere bli kjent som “Reinsdyrkongen”, og starter det mektige Lomen-selskapet.
1905: Kritikk rettes mot at samer og Yukon Relief-affilierte nordmenn eier de fleste reinsdyrflokkene, og ikke urbefolkningen selv. Dette er starten på de første etniske spenningene. Saken blir brakt for den amerikanske kongressen. I skyggen står Lomen-familien, enda ikke nevneverdige spillere når det kommer til reindrift i Alaska.
1909: Samer, på den amerikanske kongressens fordring, mister jobben som instruktører for reindriften – innfødte alaskaværinger overtar. Reinflokkene er dog stadig konsentrert i samiske og norske hender. Dette er det første stykke legislasjon som kommer på bekostning av de samiske utvandrerne. Yukon-relief misjonen er offisielt over, men både samer og nordmenn forblir i Alaska, stadig i søken etter et bedre liv i Amerika – om det så allerede er realisert eller enda bare en drøm.
1910–1918: Reindriften i Alaska vokser enormt, stiger til over hundre-tusen reinsdyr. På denne tiden stiftes Lomen-kompaniet. 1914 tar Carl Lomen opp store lån hos den da legendariske gullgraveren Jafet Lindeberg, og øyner seg muligheter for et kommersielt imperium. Mange samer, hvilke oppdrag fra den amerikanske stat hadde utløpt eller blitt annullert, selger sine flokker til Lomen og går i hyre hos dem. Reinsdyrkongen Carl er født.
1925: Serum-løpet – hunden Balto blir berømt. Hunden var oppkalt etter den tidligere nevnte samen Samuel Balto. Samuel var en kuriositet i det henseende at han i Nome både drev reindrift og prøvde seg som gullgraver. Han var også en eventyrer, og var med Fritjof Nansen på (minst) én av hans ekspedisjoner. Samuel var berømt i sin tid – i likhet med andre polfarere og eventyrere –, særlig blant samene.
1926: Lomen-kompaniet bruker reinsdyr og samefolk i samarbeid med Macy’s – et amerikansk varemagasin – sin årlige regionale juleparade. Skaper et pop-kulturelt bilde (som vedvarer til dags dato) av "Santa Claus" og hans alver, som i den amerikanske tradisjonen bærer kleder som har en påfallende likhet til samedrakten (krøllede sko, bjeller i hatten osv. …) Reinsdyrmotiver blir fra denne tid et standard julebilde i USA, særlig som driftsdyrene til julenissens slede.
1928: De innfødte innuitene fordrer fire av sine reinsdyrsgjetere til å samle seg i en koorporasjon, for bedre å føre konkuranse mot Lomen-kompaniet. De var dog ingen match for det store, vel-finansierte selskapet som allerede hadde begynt å sluke mindre virksomheter, drevet av urfolk og samer.
1929: Børskrakket I USA.
1930: Antallet reinsdyr i Alaska når sitt senit – 600.000 reinsdyr beiter i det ytterste nord. Til sammenligning er det ca. 250.000 tamrein i Norge per dags dato.
1934: Den amerikanske føderalstaten, nå under Franklin D. Roosevelts kontroll, vurderer å kun tillate Alaskas innfødte å eie reinsdyr – sannsynligvis ment som en New Deal-motvekt til Lomen-kompaniets monopol, samt den økende innfødte bitterheten i dette henseende. Lomen selger alt de eier til den amerikanske stat – inkludert dyr, bygninger og økonomiske fond, i frykt for kommende legislasjon. Carl Lomen flytter til Seattle, Washington og skriver sine memoarer. Peer Gynt-eventyret til Lomen-familien er over.
1937: Reindriftloven ("The Reindeer Act") går gjennom i den amerikanske kongressen og gjør det ulovlig for andre enn innfødte alaskaværinger å eie reinsdyr. Loven var sannsynligvis ment for å bryte opp bedrifter likt Lomen, men disse hadde gjennom sine kontakter i statsapparatet allerede solgt seg ut. Samene blir tvunget til å selge flokkene sine under markedspris – muligens en utenkt konsekvens av det hele – for tre-fire dollar per dyr. Ifølge den samisk-amerikanske journalen Baiki (se kildene for internettlenker) følte samene seg bedratt av den amerikanske regjeringen. Flertallet hadde giftet seg inn i den lokale befolkningen og forble følgelig boende, men noen forlot Alaska for Norge og andre amerikanske stater – til Kautokeino og Washington stat, respektivt.
Tretten år senere var det bare 25 000 rein igjen i Alaska. Enda reinsdyrbefolkningen i USA vil øke med tiden, når den aldri igjen de svimlende høydene som den bar i mellomkrigstiden.
Lomen-kompaniet, med Carl Lomen lengst til høyre og hans far i midten, poserende foran en haug med gull. Jafet Lindeberg, den norske grunnlegeren av Nome, er å skimte som andremann fra venstre. Foto: © Lomen Bros. / University of Washington Special Collections, Public domain.
Public Domain, Special Collections & Archives, UC San Diego
Samuel Balto til høyre, Fritjof Nansen i midten. Tatt i forbindelse med sistnevntes Grønlands-ekspedisjon i 1888. Foto: © Siems & Co., 1888. Fra Fridtjof Nansens bildearkiv, Nasjonalbiblioteket. Public domain.
Lomens juleparade i 1926. Foto: © Lomen Bros. / University of Washington Special Collections, Public domain.
Etter flere generasjoner med blandingsekteskap og press for å assimilere, har mange etterkommere av Alaska-samer i dag liten eller ingen kunnskap om sin samiske arv. Språket er i stor grad forsvunnet, og kulturen nesten glemt.
Margie Brown, en etterkommer av yupisk og samisk-norske forfedre, beskriver det slik: «-våre foreldre snakket ikke samisk til oss, ei heller Yup’ik. De var stolte engelsk-talere som anså seg som godt integrert i den amerikanske stat.»
Selv om det var noen blant urbefolkningen som lærte seg det samiske språket, forvitret det raskt ettersom samene flittig tok i bruk de innfødtes språk – både yup’ik og inupiaq – og gjorde forståelsen av hvilke overflødig. For deres etterkommere har den samiske arven i stor grad blitt svekket.
Margie Brown reflekterer selv over identitet og hjemland. Hun føler en knytning til sine forfedres norsk-samiske identitet – men det er ikke på langt nær den gjeldende. Hun er først innuit, så amerikaner, så norsk:
Alaska Mining Hall of Fame – Jafet Lindeberg
https://alaskamininghalloffame.org/inductees/lindeberg.php
"Gullgutten", NRK-artikkel om Jafet Lindeberg
https://www.nrk.no/viten/xl/gullgutten-1.13834202
Polarhistorie.no sitt tankekart over utvandringen til Alaska
https://polarhistorie.no/wp-content/uploads/Plakat-om-Alaska.pdf
Baiki – fidsskriftet for det samiske utvandrersamfunnet i Alaska / The International Sami Journal
https://web.archive.org/web/20170627182259/http://baiki.org/contentAlaska/AK1890.html
"De samlet ufattelig rikdom" – en artikkel fra Altaposten
https://web.archive.org/web/20140104212553/http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article505208.ece
"Reindeer to the Rescue" – en artikkel fra den amerikanske "National Park Service"
https://www.nps.gov/articles/klgo-reindeer-rescue.htm
EBSCO is the leading provider of research databases, e-journals, magazine subscriptions, ebooks and discovery service for academic libraries
https://www.ebsco.com/research-starters/business-and-management/macys-company
Roy Andersen, Redningsmenn og lykkejegere: norske pionerer i Alaska, Aschehoug & Co
Alaska Reindeer Herdsmen. A Study of Native Management in Transition, Institute of Social, Economic and Government Research, University of Alaska (Finnes her: https://scholarworks.alaska.edu/handle/11122/13409)
Særlig takk til den samisk-amerikanske journalen Baiki – the International Sami Journal – hvor kronologien i stor grad er hentet fra.